måndag, juli 22, 2024

Varit på festival

Floxen har börjat blomma och blivit fler med åren, har  tre färger av den, vit, rosa och mörkrosa/lila.
Sitala och jag har varsin kyl och frys, hon älskar Som Tam och helst med dessa krabbor i som hom gillar och jag gör det inte.
Lite av dey jag studerar i skolan, har lite svårt att ta in det hela men det gör ingenting, huvudsaken är att jag kan det tekniska hantverket.
Släppte ut frun i skogen i tre timmar och hon kom hem med det här, mycket rensning återstod men jag blev ombedd att göra reklam för försäljning.
Ställde på bilen och åkte och köpte bensin, startade på första rycket men vägrade att stanna då vajern kärvar, har smörj upp den men det tar tid innan oljan rinner ner i vajern så fick köra över en myrhög för att den skulle stanna av motståndet.
Nästan gång jag skulle starta den så gick snöret av, fick plocka isär startanordningen och det tog tre timmar att få ordning på den, det är andra gången snöret går av så får nog köpa nytt snöre.
Fem Kg färdigrensade kantareller redo för leverans två Kg med postpaket till Östhammar och två Kg hämtades av kund hemma hos oss.
Krusbärsbusken full av bär, gott om röda och svarta vinbär som Sitala lovat att plocka av i veckan så att uppköparen kan hämta dem på fredag kväll då hon ändå levererar mat i Tierp.
Då lavendeln blommar rikligt så drar den till sig humlo, bin och fjärilar.
Denna satt på grannens ormbunkar vid vårt staket.
Sitala och Nona har varit ute och plockat kantareller varsin nästan full korg blev resultatet efter en och en halv timme.
Denna postade jag till Östhammar, rymde precis två Kg kantareller men kunden tyckte att det var för billigt med 100 SEK per Kg så han höjde med 50 SEK per Kg.
Inte det största men många och de små är ju de godaste.
I en skog nära oss.
Köpte Ta till vara på kassar på Lidl, 50 spänn för allt detta fyra salladshuvuden två meloner och en stor klase bananer, selleri dill, persilja, aubergin och squash.
Den stora bolltisteln har börjat gå i blom och är en favorit hos humlor, bin och tydligen även getingar.
I löedags åkte vi till Stockholm för att besöka Thaifestivalen, någonting min fru sett fram emot länge.
Att slippa laga sin Som Tam själv och få den med sina älskade krabbor, det är en lycklig kvinna.
Underhållning på scenen med traditionell dans och sedan ett Thailänskt band som körde Svensk dansbands musik på full volym.
49 cl Chang för 98 spänn var dock lite blodigt, så det blev inte så många, vi var hemma redan vid 17 tiden då vi väntade långväga gäster på kvällen.
Amazing Thai var som alla andra år på plats.
En glad och lycklig kvinna på väg hem till Tierp, vi hann träffa min gamla granne från Vendel som också besökte festivalen. Missade några vänner som kom när vi begett oss hem.
En av Sitalas bästa vänner från deras hemstad i Thailand var på besök för första gången i Sverige med sin pojkvän L-O som bor i Sälen, han går verkligen all in med Thailand, de bodde i hans husbil på vår garage uppfart.
Ett glatt gäng som grillade och drack vin och öl från 8  på kvällen till runt midnatt, sedan åkte de till templet i Månkarbo vid 8 på morgonen, jag slapp åka med då min fru såg hur trött jag var, men redan vid 10 var de tillbaka och reste sedan hem till Sälen.
Lite billiga grillskivor jag köpte för 17 spänn på Lidl lite lök och squash från Ta vara på kassen blev bra tillbehör till den sallad jag gjord på saker från samma kasse plus lite tomater och rödlök.
Börjar få riktigt bra värden nu med den nya medicinen dock dubbelt så dyr som den förra med 120 spänn för 100 tabletter är dock bara en dryg krona per dag.
Dock är detta den bästa nedicin man kan få, 40 grader i poolen och en kall gin och tonic med podd i högtalaren en dtyg timme om dagen gör gott för ryggen, men detta är sista doppet på dagtid då skolan börjar i morgon.
Sitala fick följa med till skolan i två timmar och träffa mina underbara klasskompisar som också haft semester, vi började med kaffe i 45 minuter innan vi åkte till Samariterhemmet för mammografi för tredje gången sen hon kom hit, helt gratis, parkerade på grusplanen för 4 spänn och 83 öre i en knapp halvtimme, billigt.
Vi var en halvtimme tidiga men medan jag gick på toa så tog de in henne och vi var tillbaka på parkeringen 10 minuter innan hon hade sin tid på sjukhuset, hann leverera kantareller till en kompis på Akademiska sjukhuset innan vi åkte hem till min föräldrar och hjälpte dem att ta bort lite döda grenar från ett gammalt äppelträd.
 

Inga kommentarer: