måndag, juni 15, 2026

Sommar och 12 grader

Ligger lite efter pga en massa annat jobb som har fått gå före men här kommer lite från april. De gula krokusarna kom i år igen.
Vintergäcken brer ut sig mer för varje år, de har krupit över från grannen och blir fler och fler.
Äntligen så gick de i fällan, de kryper fram bredvid diskmaskinen i jakt på matrester men vägrade gå i fällan länge, men nu fick jag två samma natt.
Min underbara hustru kom hem med vårrullar så lite sötsur sås till det var ett gott snack till ett glas vin.
Forsythian blommar men vid olika tider, vi har ju tre buskar på olika platser på tomten.
Songkran ska firas även hemma hos oss, det betyder att min fru tvättar mina händer och fötter och ger löften om det kommande året.
En skål full med blommor i vatten för att rena mig och lova evig kärlek.
Beskurit äppelträdet kraftigt för att slippa de långa grenarna som hängde ner till marken.
Beskar även fågeläppelträdet så det blev mycket att kapa och elda upp i tunnan och de grövre bitarna togs upp till sågbocken och blev ved.
Gott om scilla i år.
Detta är en blandskog av körsbär, havtorn och rosor, här ska det beskäras rejält.
Min vackra fru Sitala.
Det tar sig, har grova handskar men får minst 5-10 stick i fingrarna ändå varje dag.
Årets första grillning i uterummet, kallt men ett glas rött värmer.
Revben med klyftpotatis, morot och oliver.
Sista april och vi tältar vid fotbollsplanen i Söderfors, premiär för nya tältet, så nu vet jag hur man sätter upp det. Tog över en timme innan vi listat ut vilka pinnar som ska vara var.
Mycket stor brasa, mycket folk och fantastiska fyrverkerier men kallt.
Morgonen efter innan de andra vaknade så övningskörde min fru i Söderfors, hon hade lite svårt att komma ihåg att vi har högertrafik och att få i rätt växel. Hon har internationellt körkort men är van vid vänstertrafik och automatlåda.
Min fru och vår vän Koy äter lite gott, de dricker "Spy", allt som är vuxenläsk, jag håller mig till folköl på 2,8 då jag ska köra senare.
Min fru ville att vi skulle köpa en ny grästrimmer och denna gick på 499 på Dollarstore med laddare, batteri och klippblad. Biltema skulle ha samma men då tillkommer laddare, batteri och klippblad.
 

söndag, april 12, 2026

Vår men kallt ändå

Min fru kom hem efter ett besök i Uppsala med en kompis och hade med sig lite Thailäsk och godis som hon vet att jag gillar, torkad bläckfisk som är kryddstark.
Tog en liten promenad i köpingen när det för en gångs skull var lite hyfsat bra väder.
Tycker inte att ACń vi installerade förrförra hösten ger tillräcklig effekt, måste åtgärdas.
Krokusarna har börjat blomma så här i slutet av Mars, de lila kommer alltid innan de gula.

Vaknade upp med värk i sidan gjorde ont när jag andades in och tänkte att det går över, men efter några tillar tog jag bilen till Vårdcentralen i Tierp.
Efter en snabb undersökning och en del kanyler i armen och lite tabletter och ett finger upp i röven så fick det bli ambulans in till Ackis. Efter att ha legat i först en korridor fick jag en sal intill fram till midnatt då jag fick ett eget rum på 70C med TV, dock bara 4 kanaler, men med eget badrum och kontroll var 4e timme och dropp.
Då de inte visste riktigt vad det var så fick jag lite mat och dryck, vilket jag inte fått på nästan ett dygn.
Min fru kom på besök på kvällen för att kolla in läget, då hade jag redan flyttats till 85F, för att få genomgå en operation med borttagandet av gallblåsan. Man bör ha ett immunitetsvärde CRP på 5-10, jag hade 183 i Tierp, 197 på Ackis och morgonen efter 253.
Så det blev ett besök vid 22 tiden hos kirurgen men operationen fick ställas in pga ett akut fall, så upp på avdelningen igen, fortfarande på fastande mage.
Men tidigt morgonen efter så fick jag komma tillbaka till mitt nya rum med 15 kanaler på tv och eget badrum med 4 hål i buken och massor av piller och dropp.
Nu var det bara att se om allt gått bra och det hade det, med kroppen full av hål och massor med smärtstillande och antiinflamatoriskt så fick jag vila till dagen efter.
Passade på att beställa in lite gott att äta och dricka efter operationen.
4 hål i kroppen och den sexiga sjukhus dressen får ju vilken tjej som helst på fall.
Lite god middag som jag nästan orkade äta upp helt. Pasta med köttfärssås, pizzasallad och pannacotta med hallonsås.
Min fru kom även denna dag efter sitt jobb och kollade läget, sa åt henne att lämna en nyckel ute så att jag kunde komma in dagen efter.
Beställde in lite extra gott att äta och dricka som kvällsfika, Loka citron var slut så sköterskan från Iran skar upp lite citron i ett glas åt mig, en hel kanna äppeljuice, kaffe kakor och en polarklämma sov jag gott på den sista natten på Ackis.
Lämnade en hälsning till den fantastiska personalen, alla avdelningar var toppen, men jag måste sluta att åka hit i Mars, det var ju bara ett år sedan sist och 17 år sedan innan som jag fick två skenor och 15 skruvar i benet.
Hemma och ska nu sköta allt själv.
Fick lägga över en röding på mediciner för den kommande veckan.
En typisk frukost med påfyllning var 3e, 4e, 6e och 12e timme, inte mycket sömn denna veckan.
 

onsdag, mars 04, 2026

Precis ansökt om förlängning av fruns visum, tog två timmar.

De sista dagarna av krispig snö är snart över då vi ska få riktigt varmt och sol nästa vecka.
Har börjat spela spel på mobilen under reklam pauserna på 4an.
Min fru har skurit upp frukt och gjort iordning socker, salt och chili att dippa i.
Var ut på pizzerian, tjejerna hade köpt pizza som de bjöd på, själv fick jag ta mig en öl.
Frun ska ut på promenad, hon älskar att promenera.
Keps och huva för säkerhets skull.
Ja inte blir man fet om man går i pension nu inte.
Det tog två timmar att ansöka om förlängning av visum till frun, byrokrati utan gränser, Migrationsverket har så gott som alla uppgifter redan, men ändå ska de ha in uppgifter på allt och dessutom kraschar sidan titt som tätt och man får börja om från början och sedan kostar det 2000 spänn bara för att ansöka. Men nu är det gjort, förhoppningsvis för sista gången. sist vi ansökte hade Jimmie Åkesson ändrat reglerna från 3 till 5 års vistelse för att få permanent visum, nu vill han att det ska vara 8 år och en inkomst på 20k i månaden, han tänker verkligen bara med sitt arsle.
 

fredag, februari 20, 2026

Äntligen kommer värmen

Och där var backup batteriet på plats, kom med 22% energi men var tomt dagen efter, ska nli intressant att se hur det kommer att se ut i sommar
Skönt att ha sin vackra fru hemma igen, hon tyckte dock att jag såg lite långhårig ut, kan ju vara för att hon åkte till Thailand i början av oktober.
Sådärja, nu ser det bättre ut, hon är så duktig min lilla tant.
Och Bento hade hon med sig hem, denna dock inte så stark som den röda eller svarta.
Första snön kom på nyårsafton, sedan dess har det varit omänskligt kallt i åtta veckor, men nu idag så kom vi upp i minus 1 grad.
Köpte dessa på flyget 1985 eller 1988 för runt tusingen, men efter flitig användning så gav de till slut upp och gick sönder, nu får det bli gratisglajjor i fortsättningen.
Jag vet inte vad hon skrivit, men nu har det smält bort pga dagsmejan.
Nathanaelkyrkan, gick förbi på vägen hem efter ett läkarbesök där läkaren sa att alla värden såg bra ut och att jag ska fortsätta med halvering av medicinen. Träffade en kompis jag såg några dagar tidigare på nästan samma plats, inte så konstigt då han bor i närheten. Även han gift med en Thaikvinna.
Även Borgenkyrkan har skaffat solceller.
Min fru frågade om jag ville gå ut och ta en öl på stans hotell, sa att jag inte har några pengar, men hon sa att hon bjuder.
Hon trivdes i den mysiga miljön och förutom vi så var där fyra män från Burundi, varav jag pratade med en som verkligen gillade att jag varit ofta i Afrika.
Bartendern var jättetrevlig och hade varit mycket i Asien och bjöd på chips, nötter och oliver i två omgångar.
Förra året gick det 2,5 till 3 säckar pellets per dygn, i år 4 säckar varje dygn och då har det varit cirka 11 grader i hallen och 14 i köket.
Yum woon sen, en glasnudelsallad med lite stekt färs i, och lite vinäger, mycket gott.
Detta var i morse precis innan jag tagit min medicin.
Detta är tre timmar senare efter att ha gått ner till bolaget och Coop och handlat och fyllt på värmepannan med 4 säckar pellets, konditionen är lika med noll, blir andfådd bara av att resa mig och gå ut till köket.