tisdag, maj 21, 2024

Nu är det som att leva vid medelhavet

Så i torsdags så kom de polska hantverkarna hit på sena eftermiddagen och lämnade ett släp med byggställningar, då hade jag i två omgångar fått det material som de skulle jobba med.
Tänk att allt som de ska gå på ryms på ett släp, praktiskt.
På det tak som vetter mot garaget och som har sol från förmiddagen till eftermiddagen.
Och här det tak som har sol från eftermiddagen till kvällen.
Det här är strömomvandlaren, nu väntar vi bara på elektrikern som ska koppla ihop denna med proppskåpet, som sitter bredvid ytterdörren.
Själv passar jag på att mjuka upp kroppen för att slippa smärtan från den Ischias som jag dragit på mig och som tvingade mig till akuten vid 5 på morgonen efter att ha fått en timmes sömn på två dygn.
Fått ut en del ärtor och squash i det nya landet.
Körsbärsträdet som växer i växthuset blommar för fullt. Skulle förvåna mig om det blir mindre än en hink bär från detta träd i sommar.
Så har jag börjat skolan efter 42 år, denna gång för att bli Kyl och Värmepumpstekniker ett jobb som det är brist på och där jag redan har en hel del kunskap om redan.
Detta är vår pampiga entré.
I år fick jag bara tre Gullvivor på tomten, men de är fantastiskt uppskattade när man får se dem.
Rabarberna har kommit så långt att jag blev tvungen att klippa bort blomsterstänglarna redan i Maj.
Jobbade med trimmern och helt plötsligt så lossnade hela rotorn. Det visade sig att centrumskruven lossnat någon gång under under arbetet, att försöka hitta den var som att jobba i en höstack. Var till Biltema där jag köpte trimmern men de hade inga reservdelar, de hänvisade till Maskin & Verktyg som inte heller hade någonting, det blev till att Googla och då visade det sig att Clas Olsson hade, men efter besök i butiken så fanns det bara via beställning. På vägen hem från skolan passerade jag Kastebo i Tierp och kollade med dem, jodå de hade vänstergängade skruvar men alla var av fel storlek, så det blir till att lägga en beställning hos Clas Olsson.
Dagens enkla matematik om hur mycket energi och tid det går åt att värma vatten från 15 grader C
till 80 grader C. 

Inga kommentarer: