fredag, november 15, 2019

Redo inför vintern.

 Så var det dags igen att värma upp det dragiga huset, ringde Wollerts för att få hem 3 pall pellets och det gick snabbt, bar ner 156 säckar a 16 Kg på ett par dagar.
 Pallarna sparade jag för att göra ved av, så jag kan stödelda lite i kakelugnen när det blir riktigt kallt.
 Lika härligt varje gång det på hösten blir rea på fläsklägg och kålrötter, morötter mm. Tror min fru kommer att gilla denna rätter framöver.
 Vår gamla muslim på jobbet åker över till Åland lite då och då och köper med sig lite presenter till oss på fabriken, han dricker inte men ser inget hinder att vi andra dricker.
 Klockan 07.25 vid Uppsala resecentrum och solen visar sig.
 Så var äntligen Möbeln i Tierp färdigrenoverad och Lili & Sussie spelat på Pricks gamla pepparkaksfabrik så är Tierp i framkanten. Här ser man var julgranen ska stå och i bakgrunden en lite skteramp med lite olika hinder.
 En ny flashig entré med ramp och trappor och stor ljus modern vestibul.
 4+1 heter detta verk som pryds av brunnslock från Tierps järnbruk, bor ni inte här kan ni se locken på en gata i er närhet.
 Min trogna Fjäderhibiskus blommade i 2 dagar för första gången på länge, tur att jag hann med att se det, den var knopp på morgonen, slog ut och stängde sig på kvällen, slog ut igen nästa morgon och vissnade sedan på kvällen.
 Samtidigt valde denna gamla goding att blomma med inte mindre än 3 blommor med ett par dagars mellanrum.
 Ja det har kommit en köldknäpp och hur jag än eldar så blir det inte riktigt varmt, elementen är långt under den värme jag vill ha.
Allt ljus på Uppsala har dragit igång och sker mellan den första och den 17:e november, alltid lika uppskattat.

Inga kommentarer: