söndag, maj 10, 2020

I coronans tid

 Våren har kommit och gått, de få dagar man är ledig är det regn eller blåst, det har stormat rejält, men Scillan trivs i gräsmattan och sprider sig fint.
 Det var rea på blomsterlökar på Lidl, så jag passade på att köpa på mig lite gott och blandat och har satt dem i jorden.
 Mer Scilla.
 När solen tittar fram, ja då har folk glömt att hålla avstånd, Stationen var fullpackad härom fredagen. Dagen efter var jag på krogen med några vänner, det var långt mellan borden men fullsatt.
 På Möbelns jumboskärm uppmanar kommunen oss att vara försiktiga och på Coop finns det gott om anslag som uppmanar till försiktighet och gratis handsprit.
 Dessa sorters sallad fick det bli i år, jag tittade till dem i dag och det har kommit upp lite groblad.
 Bellis, eller Tusensköna har jag också gott om i gräsmattan.
 Förrförra torsdagen var jag ledig, men pga Covid-19 så har vi fått gå ner till 40% i arbetstid samt avskeda några medarbetare och chefen ville tacka av dem med en lunch på Latitude-59.
 Det var så vackert väder att jag åkte in i shorts och vi valde att sitta ute i solskenet.
 De få som fortfarande jobbar gick tillbaka till jobbet och jag tog en promenad på stan, Uppsala är vackert.
 Inte mycket folk på stan trots det fina vädret.
 Verkar som att många blindstyren valt att fimpa i denna soptunna, taskig hålvana.
 Första Segwayen jag sett i Uppsala och naturligtvis en pensionär på den med sin fru som fick försöka hänga med.
 Uppsalas nya cykelhotell, cykelparkering med dubbeldäckarställ och Miss Voon, samt Stationsgatan och Juvelen i bakgrunden.
 Hittade en av farsans pärmar som han måste ha gjort i slutet av sitt liv, här en bild på två kända skådespelare som spelade in filmen Siska på samma lucka som farsan, Lars Ekborg och Björn Gustavsson.
 Här en bild av honom och mig från någon av alla resor som vi gjort tillsammans på Finlandsfärjorna.
 Har börjat gå igenom mina egna album och hittade denna bild från 1993 efter en Europaresa, tagen i baren jag byggde på Solskensgatan.
 Här en bild på min frudå hon får diplom av dåvarande prinsen av Thailand, numer Kungen av Thailand.
 Narcisser på tomten.
 Hittade en tidig bild på min första bil, en Volvo Amason 1961a, med 67as motor, en B18.
 Så här ser schemat ut för denna månad, fyra dagar kvar att jobba i Maj
 Köpte billiga fröer på Lidl, två kronor påsen, kan bli fint i sommar.
 Ännu en gammal bild från den tiden man gjorde lumpen.
 Så var grillen invigd för i år, ett par fina karréer lite rödlök och tomater och ett glas rött till det.
 Svårt att se men på Radisons fönster står det, STAY SAFE <3 av="" dem.="" miss="" p="" trevligt="" we="" you="">
 Har i helgen hjälpt en familj att byta kopplingar till  handfatskranen som inte hade några kulventiler.
 Har på två dagar också fogat hela badrummet.
Blev bra, foga hörnen kommer de göra själva, men de vill även ha hjälp med att byta ytterdörr så ska dit om ett par dagar igen, skönt att ha något att göra i dessa tider.

Inga kommentarer: