onsdag, augusti 05, 2020

Snart är sommaren över, men det är gott om kantareller i skogen.


 Glad sommar, nu blommar de sista pionerna ut på den övre delen av trädgården. På den nedre delen av trädgården blommar de en eller två veckor senare.
 Dagliljorna har dragit sig tillbaka och blommar inte lika starkt som andra år, det kan ju bero på att jag omplacerat många av mina växter för att få fylligare blomning.
 Med över 10 år gamla lavendelbuskar så tyr sig humlor, bin och fjärilar till sig de nu stora buskarna och blir där lovligt byte för min kamera i mobilen.
 En av mina väldoftande rosor som jag nu måste beskära då de sprider sig stort.
 Som sagt, gott om fjärilar vid mina lavendels.
 Knutbrädorna har börjat ruttna och det är dags att byta ut dem, mycket jobb och dyrt, fick skaffa en byggställning för att kunna fixa det hela.

 Malvan tar sig och den som hinner ner i den nedre delen av tomten kan njuta av dem.
 De första svarta vinbären som kommer från de nya plantorna, jag har 4 nya plantor så om ett par år kan vi göra saft på bären :)

 Var till min mor för att hjälpa henne med lite datorjobb och fick med mig 13 krukor Hibiskusar hem, några som jag själv varit med om att föryngra. Man får klippa oftare än man vill.
 Gick en timme i skogen i Vendel och fick ihop mer än vad jag hann med att rensa, skönt att få knalla runt i skogen och bara plocka upp svamp efter svamp på de ställen man vet att de växer på.
 Thailändsk chili som jag odlat från frön och nu har jag 2 frukter
.

 Fjäril som likt många andra flockar sig vid de stora Lavendelbuskarna.
 Man får passa på att njuta av sol och god dryck och sola sig lite i hängmattan och ta sig ett dopp i den varma poolen.
 Morsan har lyckats få till denna blomma, lite ovanlig.
Själv har jag lyckats blivit blockad på 3 konton på Facebook pga att de inte fattar någonting, jag får inte gilla eller kommentera, men jag får sända Live och lägga till händelser på två av dem.


Inga kommentarer: