lördag, september 21, 2024

Var är hösten?

Fick några nya Hibiskusar av mamma som hon köpt på Plantagen, jävlar vad med ohyra det var på dem. Efter en vecka var de helt fyllda av löss, fram med det enda som finns kvar i handeln, såpa och vatten.
Slutet av September och det är fortfarande varmt och soligt ute, fantastiskt att komma hem från skolan och kunna ta sig ett bad och njuta av en kall öl eller som i detta fall en kall gin och tonic.
Har haft lite Hibiskusar ute till försäljning och kollade om de hade tillräckligt långa rötter, det hade de.
Beställde ett aggregat på inrådan av min lärare på Jula, sedan visade det sig att de bara lämnar ut aggregaten till sitt eget installationsföretag Insuello, så jag sade upp köpet och köpte ett bättre aggregat på Refico.
En Psyche blommade i veckan, har många knoppar lite var stans  så hösten kommer att vara vacker.
Vår hyresgäst och vän kom hem när jag låg i bubbelkoppen och njöt av en nödraket. Hon hade med sig två hinkar med kantareller och en famn starköl som hon erbjöd mig, men jag hade en nyöppnad nödraket så jag avböjde.
I fredags så hade vi ett nytt prov tidigt på morgonen och direkt efter provet så drog jag med min studentkompis Julius hem till mig följda av vår lärare Alvaro för att köra lite praktik, vi skulle installera en luftvärmepump hemma hos mig.
Så här ser det nu ut pǻ utsidan, lagom lutning för att kondensvatten ska kunna rinna neråt på sommaren, på vinter går systemet åt andra hållet dvs då får jag värme inne eller kör på avfuktning i huset.
Testade kyla och värme och den inre delen är så gott som ljudlös, min kyl och frys låter betydligt högre än innerdelen som nu ska klara upp att värma hela huset.
Och idag så blommar min Snow Queen för första gången, köpte den förra året, den är av sorten varigierad, dvs med brokiga blad.
 

Inga kommentarer: