måndag, januari 11, 2010

Nu har jag för andra helgen i rad stått ute i -20 grader och sågat ved till kakelugnen för att det ska vara drägligt inne i vardagsrummet. Pannan orkar inte med när det kryper ner under -10 till -15 grader och då får oljeradiatorn och kakelugnen hjälpa till. Värmen stiger och förflyttar sig upp till övervåningen men tack vare draperier här och var så har jag runt 23 grader i vardagsrummet. I morse hade jag 10 grader i hallen och 12 i köket, miss G tog en dusch trots att det bara var 15 i badrummet. När nu kylan ute kryper upp mot -7 till -10 så kommer det sakta men säkert att bli varmt i hela huset.

Som kallast vad det i helgen -24 och som varmast -18 och det börjar bli lite jobbigt att vattnet fryser i köket pga att vattenledningarna följer källarens yttervägg. Att avloppet i badrummet fryser och sakta rinner ner i källaren kan jag leva med, men att pelletsen kommer att ta slut redan i februari är ju mindre roligt, hade räknat med att den skulle räcka säsongen ut.

Jag tog en promenad efter vedkapningen och passade på att fotografera lite i solskenet men handskarna som blivit lite fuktiga gick till sist inte att få på sig då de frusit ihop. Det är ju inte ofta så här års som man kommer ut i finväder, oftast snöar det eller så är man på jobbet.

Gött mos på er.
M

Inga kommentarer: