måndag, december 24, 2012

GOD JUL !

 Till Luciadagen kom det en anskrämlig tomte med ljus i håret och det bjöds på lussebullar och glögg på 10 fikat.
 Snöstormarna har gjort att livet som pendlare gör att man ibland blir ståendes på perrongen och väntar och väntar.
 Så kommer man slutligen hem, full av snö och måste dra igång slungan och såga ved och tända brasor för att få det lite hyggligt varmt i huset.
 Tierps köping i full vinterskrud.
 Var in en snabbis på Konsum då tåget var 20 minuter sent, det visade sig till slut att det inte skulle gå något tåg överhuvudtaget på många timmar, fick ta bussen som överfull fick hem mig tre timmar senare än vanligt. Dåligt av UL att inte sätta in några ersättningsbussar trots att de annonserade ut det på sin infotavlor.
 I lördags tog jag tågen till Stockholm för lite julmys med Miss G och hennes katt, lite utbyten av klappar och gott att äta och dricka.
 Vi tog en långpromenad från Globen ner på stan, det är vackert i stan även på vintern.
 Herr Taube står kvar där i gamla stan i snömodden.
 Det gör även St Göran och draken.
 Vi unnade oss en underbar skinkmacka med ost, sallad,rödbetssallad och senap och till detta en Mariestads, allt för en jämn hundring. Den mysiga miljön och trevliga värden var helt gratis. Mitt i lunchen ringde mitt ena ex och sa att hon hade en son som saknade sin pappa men efter att ha tackat för kortet jag skickat honom med lite slantar att köpa julklappar för och en förfrågan om vi kunde träffas snart så var han betydligt gladare.
 Stenbäcksgranen stod vacker på kajen även i år.
 Det är inte lika gott om båtturssugna så här års.
 Hela december är det gratis entré på Armémuseet i Stockholm, väl värt ett besök, börja högst upp och jobba er neråt.
 Miss G står mitt ivägen för ett anfall av Karolinerna.
 Lite nostalgi för en gammal yxa som jag, det var 1986 jag deltog i 88C.
 Utöver denna klassiker hittade jag ett foto av en gammal FNvän i denna monter.
 Det vackra museet i kvällssolen och med lite stödbelysning.
 Hela city har belamrats av julbelysning av olika slag, mysigt och vackert.
 Berns ser inbjudande ut, med egen gran och allt.
 Miss G var på jakt efter ett par stövlar men hittade denna mössa för 450 spänn, som hittat!!!
 På vägen hemåt tog vi oss till Globen för att få oss ett glas vin.
 Det hade börjat blåsa och lite småfrusna hittade vi slutligen fram till en bar som hade Mc Phearson som husets, bra val.
 Miss G hittade en jacka som hon bara måste ha till den där mössan, får se om hon behåller den eller lämnar tillbaks den, den var ju lite väl dyr 3500:-
Sissimo fick sina egna julklappa med räkor i och nu lämnar jag er för att ta Cinderella denna julafton och där skall vi äta av Leif Mannerströms julbord, dricka glögg och i morgon blir det juldagsbrunch.
GOD JUL på er alla och passa på att varva ner och ta hand om er och era nära och kära.

Inga kommentarer: