söndag, december 02, 2012

Advent betyder Herrens ankomst...ja han kommer väl den 24:e? Stackarn han kommer en gång om året och då i skorstenen :D

 Jaha, så kom den då, snön. Kul att man hann med att förbereda sig som vanligt, vi gick från 7 grader till -15 på ett par dagar.
 Vid jobbet arbetas det febrilt med att få plattan klar och snön kunde inte ha kommit vid ett sämre tillfälle, svårt att gjuta och slipa i detta väder. Annars går det bra, vi jobbar på och ligger för en gångs skull lite före på jobbet och har redan saker färdiga som ska gå först efter jul.
 På stora torget i Uppsala har man i år på båda sidor satt upp adventsljusstakar på båda sidor om torget, äntligen lite ljus att se fram emot.
 På anrika Rådhuset, numer ett köpcentrum/galleria, har man sedan länge julstjärnor i fönstren. Ser väldigt lockande ut men jag tror att det kommer ta år innan jag sätter min fot där, inte riktigt min typ av affär.
 Vid resecentrum har det varit fullt av aktivitet denna vecka, Aspholmen har bjuckat på glögg och pepparkakor och Svenska kyrkan har delat ut godis och julkort.
 Fick en pava glögg av Nicke på jobbet, han gillade inte smaken av lingon och blåbär i den av få flaskor som fanns kvar på den butik han handlade på. Själv har jag som ni ser fyllt på min lilla kalender med årets snaps. Miss G och jag provade glöggen både kall och varm och tyckte att den var helt okej, kanske inte lika god som Blossas starkvinsglögg, men helt okej.
 Miss G hade kollat upp att det fanns biltvätt på OK, men det fick vi göra lite avkall på då snön vräkte ner och det vart kallt som i en isbjörnsröv. Dock fick hon ta på sig vantarna och hämta in lite ved från garaget så att vi kunde hålla värmen uppe i vardagsrummet. Värmepumpen har lite svårt att hänga med när det snabbt blir så här kallt och drar man på elpatronen så har propparna en tendens till att slå ifrån, när man minst anar, vaknar sen mitt i natten med kalla tår. Tycker dock att den klara av att leverera värme helt okej med lite stöd av ett lass ved lite då och då.
 Så var november över och december slår till med att ösa snö över köpingen, visst det blir lite ljusare, men samtidigt en hel del kallare och nån stackars sate, dvs jag, måste skotta bort all snö.
 Den totalt jävla värdelösa snöslungan har gjort sitt. Det tog mig 15 minuter att ta mig från garaget till brevlådan och den lade av minst 40 gånger och varje gång måste jag pumpa in bensin och rycka 3-5 gånger i snöret.
 På mindre än 3 minuter lyckades jag skotta denna gång för hand med en skyffel, fick motion av det mindre slaget, det var betydligt jobbigare att släpa på den förbannade slungan som inte gjorde någon nytta. Den funkar lika bra som de där lövblåsarna som man ska ha istället för räfsor som flyttar på ett par löv och efter att ha gått i 15 minuter så har man fått en ren och fin tomtyta på 2 kvadratmeter.
 Här slutar resan för denna slunga, innehållet i tanken är det som är värt mest, cirka 2 liter fin soppa.
Detta fick jag göra med skyffeln pga den klena slungan som inte orkar mer än högst 15 cm snö. Hoppas att det inte snöar mer i år för då kommer jag få allt för stora muskler och det vore ju inte snyggt. Puss å kram på er alla, nu ska jag ta dagens kalendersup och vänta på att tomten kommer om tre veckor :D

Inga kommentarer: