torsdag, november 05, 2015

6e November, med munnen full av dimma och is

 Så lämnar jag Thailand och Suvarnabhumi flygplats för denna gång, men jag kommer snart tillbaka till solen, värmen, sevärdheten och det fantastiska folket.
 Vilken känsla att titta ut genom fönstret och se den skärgård som jag kan varenda grynna i, den ljusa fläcken är Kappelskärs färjeläger och strax norr om den Lidöfjärden där jsg spred ut askan efter min far i somras.
 Nya brillor som jag köpte på marknaden utanför hotellet för 12:50
 Åhléns i Uppsala har nu öppnat, jag har inte varit in ännu då fönstershopping inte direkt är min hobby och jag just nu inte behöver någonting.
 Någon har haft omtanke om sin hund och klätt på den nu när det blivit kallt.
 Färdigbadat i poolen för i år, dags att tömma den göra den ren, vika ihop och ta in den för vinterförvaring.
 Träden vid jobbetär vackra på hösten i ett par veckor, sen faller löven och vinterångesten kan träda fram.
 Vi fick besök av Coola Ola som installerade brandlarm i fabriken, vi har ju högt i tak så stegar var inte att tänka på.
 Vi är många som fyller år i oktober, så efter att ha ätit födelsedagstårta och tack för den här tidentårta från Anna som slutat så var det dags för chefen som bjöd på middag på Costas, där är det en specialare på onsdagar. Man prickar för en massa smårätter och får in dem på en bricka, mycket trevligt
 Det var rea på pellets på säck på Wollerts så det var billigare att köpa på säck än på bulk, fick hem lasset precis vid trappen till pannrummet, helt perfekt. Luftvärmepumpen är bra men den värmer bara vattnet upp till 50 grader, pelletsen har jag ställt på 70 grader, så nu duschar jag varmt och länge.
 Min Cairo Red blommar för första gången och visade sig vara rosa, men snygg var den.
 Hade vigt lördagen till att gå på bio med min yngste son Elias, biljetterna redan bokade och betalda, då vägrar bilen att starta, trots att jag var ute i god tid så hann inte bilens batteri att ladda förrän det var försent att gå på filmen, så vi tog en tur till Max och goffade i oss lite burgare utanför Danmarks kyrka.
 Fick med mig ett nytt aktivitetsträd till Yoda, lade lite kattmynta på toppen och sen var det ingen hejd på hur hon lekte med råttorna och låg och myste på toppen med utsikt över vardagsrummet.
 Hon gick in i lådan och lade sig för att ha uppsikt över husse.
 Gryningsmorgon med dimma i Uppland, kan vara bland det vackraste som finns, även om det är höst och skitkallt.
 Härligt att få äta sig redigt mätt till frukost, ena dagen falafel och nästa mackor med skinka, sallad och något gojsigt.
 Rester från Latitude-59, Dovhjort, potatisgratäng och pumpapaj, supergott. Fick ju lägga matlådan i kylen ett par dagar.
Krispigt när man kommer ut på morgonen och det är -4 i luften. Nu ska det vara så här ett bra tag framöver, sen kommer lappmöglet och den riktiga kylan, tror fan att jag flyttar till Thailand.

Inga kommentarer: