onsdag, juli 13, 2016

Long time no see

 Så var då sommaren äntligen här och med det rensande av ogräs, klippning av gräsmatta och detta hav av "prästkragar" växer mitt i grusgången men får stå kvar.
 Lite rosor som jag aldrig hann klippa ner döljer grannens garage rätt bra och fler rosor är på gång samt en hel del andra blommor.
 Nicke på jobbet var tillbaka från Japan den 19:e och hade med sig lite godsaker, den lilla burken med bubbelvin var riktigt god, snacksen likaså, rödvinet har jag inte hunnit med att prova ännu.
 Och så var då äntligen Asian Take Away tillbaka efter branden, här lite tunnt med folk men så var premiären inte annonserad, dagarna efter var det lång kö.
 Efter att ha firat midsommar med att sova hela helgen pga utarbetning så jobbade jag på måndagen och sedan upp 4 på morgonen på tisdagen och slängde ner lite kläder och smuggelmat i resväskan.
 Mellanlandade i Doha och hade tänkt komma med på den gratis city tour som bolaget bjuder på men disken stängde 18:45 och jag var snabb dit, dock 6 minuter sen och fick spilla mina 6 timmar och 45 minuter på en flygplats i ett arabland under Ramadan där ingen öl serverades, tur att man fått i sig mycket gratisvin på flyget.
 En hel butik med bara Star Wars prylar, tänkte på min son Adam som är ett stort fan.
 01:45, vidare med nästa plan. Fick bra benutrymme men precis vid köket så sova var ingen idé, fick bli G&T i mängder och titta på film.
Efter att ha laddat mitt AIS kort i telefonen så kunde jag ta emot meddelanden från Thailands sötaste nyblivne major inom polisens turist avdelning. Efter att ha installerat mig i mitt rum hemma hos henne så åkte vi och inhandlade kvällens mat som vi skulle äta hos en granne till henne som jobbar på ambassaden. När jag kom i säng hade jag varit vaken i mer än 36 timmar och var en aning trött.
 Förmiddagen efter skulle vi ta oss till Hua Hin men behövde äta lite innan vi åkte så vi stannade till på Cha-Pa ett ställe som funnits sedan 1948 och det är samma ägare som sköter stället. En riktig braklunch men med vatten att dricka då de inte serverar öl.
 Notan slutade på 205 TBH, dvs under 50 spänn för allt, gillar sånna ställen som serverar god mat till låga priser.
 På vägen till Hua Hin passerade vi ett grott tempel, Wat Khao Yoi i Phetchburi, stället kryllade av apor.
 Väl framme i Hua Hin tog vi in på My Way som vi bott på tidigare, hade en gratisnatt att lösa in så 2 rum för 3 personer kostade 126 kronor, överkomligt.
 Äntligen, första Leo´n sen jag kom till Thailand, så god trots att den inte var full med is. Ja, den blir varm på 5 minuter.
 Hon vet ju vad jag älskar så jag får alltid in bläckfisk i egen gryta, hon gillar ris så hon får mitt ris med, sen fisk och krabba.
 Var förbi en av de större nattmarknaderna och tittade runt lite, fanns hur mycket som helst att se, men vad sägs om fläskkotlett enligt tallriken med öl eller vin för mindre än 65 spänn eller en T-bone steak med öl eller vin för under 70 spänn?
Skulle vara skoj att testa de här konstiga platta skaldjuren, här fanns de största humrar jag någonsin sett i detta fall undrar jag om de klassas som snuskhumrar med tanke på vad som ligger bredvid den ena hummern, en dildo i trä!

Ha det gott, kommer snart att lägga ut mer från resan.

Inga kommentarer: