onsdag, september 15, 2021

Det börjar bli kallt och dags att ta in allt för vintern.

Snart har jag målat klart för i år, det börjar bli kallt på kvällarna när jag kommer hem från jobbet och det tar sin tid att rigga ställningen, tvätta och skrubba väggen och sedan skölja och låta torka innan det är dags att jobba in färgen i alla sprickor och glipor.
Men hibiskusarna fortsätter att blomma, även om det blir mer och mer sällan, men minst ett par i veckan blir det.
Vi var in till marknaden vid Ulva kvarn och passade på att beställa hem lite köksmaskiner från Jula som vi kunde hämta upp när vi ändå var nära Uppsala.
Passade även på att stanna till i Vendel och plocka på oss svamp i stora mängder, fick säga till min fru att inte plocka så stora svampar för att ge plats åt lite kantareller och trattisar.
Men som ni ser så blev det även en jävla massa Karl Johan svamp också utöver brödtickor, taggsvamp, blodriskor, citronslemskivling med mera.
Det tog henne nästan en vecka att rensa all svamp, när jag frågade om hon ville åka och plocka svamp helgen efter så fick jag ett nej som svar.
Hibiskusen El Capitolio Orange blommar vidare.
Nästan all svamp efter rensning, nu ska en del stekas och en del torkas, det tog lång tid.
Efter att ha köpt en ny elvisp kunde jag laga till en äppelpaj och visp lite vaniljvisp till min fru som hon fick njuta av när hon kom hem från skolan.
Åter igen så levererar vårt land med gratis förebyggande vård.
Tierp får sin tredje Sushirestaurang inom kort.
I Uppsala slipar de bort tuggummirester från plattorna och monterar upp ny konst på väggarna i Resecentrum.
Tivoli i Tierp.
Så tar vi tag i nästa vägg, foder, plåtar och fönster, denna vägg lite bökig och fick jobba med skaft till penseln.
Stod och målade när min granne på 92 år ropade och frågade om hon fick ge min fru en bukett blommor. Jag gick in och skickade ner min fru att ta emot blommorna och prata lite, grannfrun är duktig på engelska och fortfarande pigg och är ofta ute i skogarna för att plocka svamp.
El Capitolio Orange blommar och har flera knoppar på gång.
 

Inga kommentarer: