söndag, oktober 03, 2021

Svamp var det här!

Så var det en ny månad, den bästa enligt mig, jag fyller ju år om ett par dagar. Men september har bjudit på många blommor som blommat, som här, tre olika hibiskusar på samma gång i badrummet.
Emmaus fyllde 60 år och hade fest, vi skulle plocka svamp i Vendel och passade på att fylla korgarna efter att ha varit på Tierps återbruk och köpt in lite skor och kläder inför vintern till min fru.
På Emmaus hade de höstmarknad och gratis kaffe med bakelse och en av nasarna var en thaitjej som bor i Gryttby och levererar till Tierp varje vecka och till bra priser, min fru och hon delade uppgifter via Fejjan direkt.
Resultatet av en dryg timme i Vendelskogen, nu får torken jobba. Men om ni tycker att vi har svamp för resten av året så tror ni fel, min fru ser till att slänga in svamp i det mesta i thaiköket.
Hon har även släpat in ett trädgårdsbord i badrummet för att få plats med alla våra växter, mina hibiskusar och ampelliljor, men även hennes chili och ingefära samt annat.
När det ska mortlas på våra små stenmortlar så föredrar hon att sitta på golvet, bänk är inget hon jobbar med men ibland lägger hon en handduk på köksbordet och mortlar där.
Uppsala har fått en ny cykeltvätt, den står nu ute men flyttar snart in i cykelgaraget, tror att den är gratis.
Alldeles intill finns det en stolpe där man kan låna verktyg och pumpa upp däcken.
Förra helgen var vi på väg till Vendel för att plocka svamp då alla lampor i bilen började blinka, visade sig att remmen till allt hade hoppat av pga att generatorn skurit. Ringde Sölves som kom för att bärga oss.
Så har Mercan gjort sitt, över 17000 mil men med ständiga elfel och en kostnad för att fixa på över 30 papp så sålde jag den för en röding, dvs 500 spänn. Den har under de senaste 5 åren gått en bra bit under 500 mil om året. Men komma ut till vägen när det är halt utan vinterdäck har varit omöjligt.
Min fru har fått en egen myspläd som är riktigt hårig och till det en lika hårig kudde, det var rea på Jysk och där fanns det även en stor kasse som rymde hela bubbelpoolen som min fru gjorde ren och vek ihop och ställde ner i källaren tills vi tar upp den i april.
Min fru och en annan thaikvinna åkte i lördags ut i skogen nära Tobo för att plocka svamp i 5 timmar, jag valde att stanna hemma och måla klart huset. 
Sedan min fru kom hit har våra hibiskusar blommat så gott som varje dag, mycket på grund av att hon vattnar med det vatten som hon sköljer riset med. Min fru är noga med att återvinna allt, vi tog in all chili från växthuset och då låg det något vitt pulver i krukorna och jag frågade vad det var, krossat äggskal var svaret, vilken återvinnare <3 Blomman heter Sylvia Goodman.
Så var alla väggar mot väster målade och jag sågade till 2 foderbrädor också så nu är denna fasad klar för minst 10 år.
Då den gamla Mercan givit upp var vi ju tvungna att skaffa ett nytt åkdon och det fick bli en Mazda från 2009, en grå med manuell låda, jävlar vad det var ovant med 3 pedaler.
Tillbringade hela lördagen med att fixa huset, medan min fru var ute i skogen, jag hann med att montera ner byggställningen och göra ren penslarna innan hon kom hem.
Hon hade varit borta i totalt 6 timmar varav 5 i skogen och kom hem med 8 kilo kantareller och trattkantareller!
Grattis, jag är så lyckligt lottad att hon helst ser att jag sitter vid TV´n när hon rensar svamp medan hon snackar med sina vänner hemma i Thailand.
Dagens skörd efter att ha gått i skogen i en och en halv timma. Vi plockade bara kantareller och trattisar, men toppade med skogschampinjoner, 15 meter från bilen. 

 Så här ser minst 8 kilo svamp ut när en del blivit rensade <3

Inga kommentarer: