måndag, februari 07, 2011

Konstigt...

När jag fyllde år i höstas fick jag denna tavla av min far och hans särbo, de köpte den för att de vet att jag är ett stort fan av Marilyn Monroe. De visste inte då att jag även är ett stort fan av Ardy Strüver och hans förkärlek för kvinnokroppar, ofta i form av frukt.

Min samling av äkta konst, dvs sånt som inte trycks på affischer och posters med mera, målade eller litografier börjar nu bli så stor att jag funderar på att kanske fylla en större vägg hemma. I samlingen finns bland annat Astrid Bergman Taube, Oscar Reutersvärd samt en del mindre kända konstnärer som till exempel Christina Lindblom som gör underbara små söta och hjärtgripande tavlor. Dessutom har jag mycket tavlor som jag köpt när jag var i Ryssland i början av 90-talet.

Konst är förvånansvärt billigt, för bara några hundringar får man en hel del hyfsad konst och för dryga tusingen får man mycket riktigt bra konst som exempel kan man faktiskt köpa en äkta Carl Milles eller en Salvador Dali statyett för så lite som 5000 respektive 10000.

Jag skulle vilja slå ett slag för Johannes Ptok som målar i olja på skiffer och trä, uteslutande vilda djur och han är billig. För 600 får man en mindre bild och för 1200 en större, det är otroligt fint utförda. Han brukar åka runt på lite marknader, bland annat Ulva marknad på höstkanten.

Har ni anlag och tid, själv saknar jag tid, så fatta penseln och slit fram något att måla på.
M

Inga kommentarer: