söndag, november 10, 2013

Övertid och mässa.

 Hej på er i höstrusket. I veckan har vi frat att kungen dött, för 381 år sedan i dimman i Tyskland. Själv har jag jobbat över en timme verje dag och Nicke och Mr L har kört till åtta på kvällarna då vi ligger efter pga robot växlingar, omprogrammering och maskinbortfall. Avslutade jobbveckan med att gå och ta ett par kalla öl på Latitude-59.
 I lördags gick jag upp tidigt och tog 8.15 tåget till Uppsala för att sedan ta pendeln till Älvsjö. Var sjukt trött.
 Som den hälsomänniska och renlevnadsasket jag är tänkte jag att denna mässa skulle passa mig :D Näe, det var det ju inte utan Mitt Kök mässan, den med mat och dryck.
 Vi stötte på  Fernando Di Luca som serverde fantastiska tallrikar med korv, oliver, ost, crostini och salsa, mycket gott.
 Vi knallade runt lite och provsmakade lite av varje men tog det lugnt med sponken, vi skulle ju på en Champagneprovning och ville inte förstöra smaklökarna helt innan.
 Nog ser detta lite komiskt ut på håll :D
 Så var provningen igån, en av tillverkarna använde sig av Chardonney och den andre av Piont Noir, tre viner i var och jag måste säga att PN vann i alla tre fallen.
 En av deltagarna var självaste Sigrid Bárány från uppsala som vann förra årets Sveriges Mästerkock, hon fick dessutom en lite present från en av producenterna.
 Efteråt var det bara att gå lös och se till att få avnjuta så mycket det bara gick, men nu var det betydligt fler besökare.
 Detta var ju en riktigt smart uppfinning som släpper igenom ångan men sen skickar tillbaks den ner i kastrullen igen.
 Dryckes experten Jens Dolk var på plats.
 Så även konditorn Roy Fares från Dessertmästarna på Kanal 5.
 Kungen av Kungsan @paolorobertocom på Twitter lagade Italiensk mat.
 Han for som ett torrt skinn mellan grytorna och besökare och kockar och pratade hela tiden och skämtade.
Fredrik Eriksson var också där, han hade lyckats slita sig från sitt Långbro värdshus
                                 
 Intog en Pulled pork som lunch och en öl till det
 Tjejen gjorde reklam för Red Fox, men det enda jag kom att tänka på var What do the fox say?
 Det var gott om fina råvaror och goda blandningar och knökfullt av tävlingar och klubbar och nyhetsbrev mm.
 Stötte på Fredrik igen.
 Såg lite av en mindre föreläsning/intervju med Monika Ahlberg
 Som sen satte sig ner för att signera lite av sina kokböcker. Strax därefter kastade vi in handduken och begav oss hemåt, nästan åtta timmar bland assor av folk och massor av intryck gjorde att ville hem och softa lite.
Lite enkel kyckling och pommes i ugnen och ett par öl, katten skötte övervakningen av kycklingen. Sen var det sängen som gällde. På vägen hem dagen efter fick jag äntligen tag på min far som fått en pacemaker inopererad i förra veckan, allt var bra med honom. Ha nu en skön avslutning på helgen Pöss

Inga kommentarer: