lördag, oktober 17, 2015

Thailand, ett späckat schema

 Ett par timmar efter att ha landat i Thailand så vart jag upplockad och transporterad till ett köpcenter som hade ett litet Thailand i miniatyr, lite som Skansen. Fantastiska dofter, färger, ljud och smaker.
 Kvällen avslutades på det nya stället Vien Dee, det regnade lite så vi fick ta en plats under tak, men det var otroligt vackert och maten utsökt, liksom sällskapet.
 Besökte min lokala marknad, den låg 15 meter från mitt hotell, de hade det mesta utom turistprylar och kläder av mode i min storlek
 Köpte en knippe glajjor, 50 Bath styck dvs 12.50 styck. Samma pris för ett par t-shirts som fanns i min storlek, Large. Hade glömt det mesta hemma så jag köpte en kam för 5 Baht, nagelklippare för 25, det är otroligt vad billigt allt är, har nu fyllt upp neccesären till bredden.
 Frukost på hotellet såg inte lika inbjudande ut som att äta på marknaden, kyckling med ris och soppa för 30 Bath.
 Kycklingfötter ser man inte så ofta på Konsum eller Ica, här verkar det helt normalt.
 Var till Mega Banga, ett stort köpcenter för att träffa en vän till min guide. Smart sopsortering de har där.

Vi väntade på vännen och passade på att ta en tur på IKEA, fick förklara en del av namnen på möblerna, såg ut precis som här hemma.
 Efter en timme fick vi tillträde till en av de mest populära ställena i Thailand, After you! Sjukt goda efterrätter hade de.
 Utanför en butik hade de gungälgar, i Thailand!!! Vad kommer härnäst? Träffade på ett gäng vackra unga kvinnor som ingick i någon slags skönhetstävling ab det globala slaget, fick en selfie med miss Thailand.
 Man slås hela tiden av hur vacker och god maten är och att den nästan är gratis. Känslan att få äta skaldjur som krabba, bläckfisk, musslor, fisk , kyckling, fläsk varje måltid och bara njuta av smakerna.
 Vaknar upp och är 51, startar morgonen med att njuta av värmen, en god bok och en Kamikaze innan jag gör mig iordning för att gå bananas bland en massa tempel i en annan stad.
 Fick en fantastisk födelsedagspresent, en tecknad bild av mig själv :) Tog på mig den dagen till ära och for i väg till Ayutthaya för att gå i tempel.
 Stannade för lite kaffe på vägen, inte alla hade vaknat ännu.
 Det finns så många och fantastiska tempel och tempelruiner runt om i Thailand som man bör besöka för att förstå deras kultur och historia.
 Jag hade ju turen att ha min ledsagare som kunde förklara allt och som var mer eld och lågor över varje ställe. Missade heller aldrig ett tillfälle att posera :)
 Som här, vilket fantastiskt ställe att i 30 grader få vandra runt och se det som en gång var. Att ha den fantastiska möjligheten att ha 2 guider som mer än gärna ställer upp och tar mig med på äventyr.
Kvällen avslutades på ett ställe jag varit på tidigare men som jag älskar, nu mycket större än sist jag var där. Efter den fantastiska middagen kom personalen ut och sjöng för mig, bästa födelsedagen ever! Mer info kommer, måste bara hinna landa först.

Inga kommentarer: