lördag, mars 24, 2018

Mot Krabi!

 Alltid skönt att starta dagen med en kall iscappuccino och den godaste har de på Amazon, nu vidare mot Ratchaburi.
 Litet tempelbesök i Nakhon Sawan, på bilden en kyrkogård sett ifrån ett minst sagt högt beläget tempel.
 Forne kung Shinawatra tyckte mycket om höns, därför så många tuppar runt hans staty här vid Wat Keeree Wong.
 Vi hann inte så långt som vi tänkt oss men väl till Ratchanaburi och fick tag på denna flådiga sängen.
 Ett helt okej ställe, vi tog sedan en långpromenad i jakt på lite middag, det vart en traditionell marknadshaksmiddag.

 Besökte lite grottor, när vi ändå var i närheten, alltid lika fascinerande att se dessa formationer. 
 Och som vanligt har man placerat en typ av tempel i grottan.
 Speciellt uppskattat om det finns ett litet ljusinsläpp som kan belysa en staty att avguda.
 Jag är ju född på en onsdag så den liggande Buddhan är min veckodags Buddha.
 Frugan och jag i grottan.
 Stort och mäktigt och snyggt ljussatt, men så in i bomben fuktigt så man var helt våt om kroppen då man kom ut, var väl inte så mycket syre där heller.
 Populärt turistmål och då kryllar det ändå om grottor i området.
 Fick huka oss rejält för att nå denna färskvattenbrunn som man slängt lite slantar i.
 Gott om utsmyckningar för folk att ta selfiesar vid, så även vi.
 Dags för lunch och där hade de inte öl, så vi hämtade en burk i bilen,fisken till vänster smakade lite som makrill.
 Gillar när notan för en lunch slutar på 115 Baht för två.
 Stannade på marknaden i Thap Sakae för att hälsa på några vänner till jin fru.
 Älskar dessa marknader, där finns allt och lite till.
 Sushi, brukar ligga på 5 Baht biten.
 Hälsade på hos svärmor, första gången jag träffar henne, granne med hennes hus finns en liten tomt för oss att bebygga så småningom.
 Och här på Malai Asia Resort trivdes vi väldigt bra, fantastiskt område, fin strand och 50 meter till frugans kompis restaurang. Här kommer snart en svenskby att byggas.
 Dags för middag hos frugans kompis.
 Nästan dagligen äter jag bläckfisk, så satans gott.
 Vårt rum som vi hade i två dagar, en dubbelsäng och en enkelsäng, bra att ha att ställa väskor och annat på.
 Vaknar upp och är solo, ser att påsen med mina skitiga tröjor är borta och inser att min fru åkt hem till mamma för att tvätta och umgås med henne en stund.
 Passade på att träffa lite nya kompisar på stranden, medan jag tog ett ljummet bad i havet, fin strand och gott om snäckor.
 Första doppet på denna resan, men så har vi ju mest varit i norra delen av landet också. Frun skickar meddelande och säger att hon kommer om en halvtimma, lika bra att gå upp och duscha och byta om. På vägen upp fick jag se något underligt, någonting felformat kommer simmande mot mig och på en dryg meters avstånd ser jag att det är någon slags malfisk som sommar med bruten ryggrad och den har två rejäla bett på vardera sidan av ryggraden, simmade gjorde den ändå stackarn.
 Väl vid rummet så hälsade jag på fisken jag valt att kalla Sixsten, han simmar runt i en mycket liten bassäng med några andra betydligt mindre fiskar.
Så kommer frun och vi kan intaga frukost tillsammans innan vi gör några utflykter i närområdet, bland annat ett tempelbesök på toppen av en stor kulle/litet berg i Prachuap Kiri Khan. Mer info snart.

Inga kommentarer: