söndag, augusti 25, 2019

Det närmar sig slutet.

 Förra måndagen var jag på det nya besiktningsstället i Tierp, tyvärr var det glapp i en spindelled som måste fixas. Gnisslet från servon berodde på att det var slut på olja i servotanken.
 Vi fortsatte måndagen med ett besök till Strömsbergs bruk.
 Det fanns en postapokalyptisk känsla av att gå i en stad och bara se en människa på gatorna på en dryg halvtimma.
 Vi följe röklukten och gick till kolmilan där 4 personer satt och fikade.
 Strömsbergs herrgård och klockstapel.
 På kvällen dök vår vän från kvarteret upp med en annan Thaivän för att ha en avskedsmiddag för min fru som åker hem på tisdag. Mycket mat som vanligt, Härom veckan dök hon upp och frågade om jag åt surströmming, och när jag sa ja så sa hon, bra för jag har gjort i ordning en röra på surströmming, lök och crème fraiche och tagit med två sorters tunnbröd från Thailand.
 Kom hem dagen efter jobbet och hittade en kasse kräftor på köksgolvet, frågade frun varifrån den kom och hon svarade att det var vår vän som lämnat den där, frågade om hon skulle komma över på kvällen men det visste hon inte, visade sig att hon ville ha en sista festkväll med oss innan hon åkte till Frankrike och min fru tillbaka till Thailand.
 Pandalus 10-15 kräftor, riktigt goda, mycket sälta och smak och kantarellsoppa till det.
 På vägen hem från Latitude-59 i fredags gick jag förbi denna samling Uppsalabor, Owe, Pelle och Maja.
 Lördag morgon och frukost, stekt ris med soya och stekt ägg.
 Åkte in till Biltema i Norrtälje för att gå på toa, köpte några korvar och tittade på lite luftvärnsgrejer.
 Träffade på Bamse och Lilla skutt, Elsa och Olof på Stora torget i Norrtälje.
 Det byggs mycket även i Norrtälje, ett enormt höghus med utsikt nästan till Åland står i hamnen.
 Rådmansö kyrka ville inte ha gäster, det var stängt men kyrkogården som vetter ner mot havet är alltid välkomnande.
 Det var inte många som var hemma pga det fantastiska vädret, men min gamla granne Inger var hemma och bjöd på fikaoch samtalade med min fru.
Inger har nog Gräddös bästa utsikt, från sin veranda ser hon hela Gräddös hamn.

Inga kommentarer: