söndag, augusti 25, 2019

Ur led är tiden.

 Som vanligt så träffar min fru vänner från Thailand och vi pratar om hur vi ska lösa visumfrågan för nästa besök.
 Jag lämnade damerna och gick till taxfreebutiken och handlade så pass mycket att jag fick en ny fribiljett, som jag gav bort till en av de nyfunna vännerna, då jag inte kommer att åka själv inom tre månader.
 På helgerna är vi ute i skogarna runt Vendel och fyller på kantarellagret.
 Det är gott om vinbär och bigarråer i år, min fru har plockat mer än hon kan ta hand om och då är det fortfarande gott om bär på träd och buskar.
 Vart man än vänder sig ser man stockrosor, här i Uppsala.
 Tog ännu en sväng förbi föräldrarna för en kopp kaffe.
 Fick med mig ännu fler blommor så nu är det fullt i fönstren hemma.
 Vid vackert väder ligger vi en timma i bubbelpoolen och njuter av värmen och lyssnar på musik och kopplar av.
 Yoda och Sitala har blivit goda kompisar och när min fru stänger dörren till badrummet sitter Yoda utanför och väntar på att hon ska öppna.
 Jag har nu ätit kantareller dagligen i två månader och kommer snart att få steka en del och frysa in dem.
 Vi tog en dagsutflykt till Österbybruk och gick på museum och konstutställning. Fick bland annat se Owe Thörnqvists pappas gamla symaskin som han sydde skor på.
 Österbybruks herrgård.
 Vi tog del av Österbybruks orangeri och handelsträdgård, gott om blommor, grönsaker och kryddor.
 Det var vid vissa blommor gott om humlor, bin och fjärilar.
 På auktionen som hölls i parken gick en hel låda med fiskedrag för 20 spänn och en gitarr för 180 spänn. Det mesta var nästan inte säljbart och fick klumpas ihop med annat.
 Såg denna skylt på vägen mot Dannemora, vet inte om det är utter eller mink man varnar för.
 Japp, det fanns inte mycket att se men värt den kvart extra som vi la på att åka dit.
 Dannemora klockstapel.
 När vi ändå var så nära så åkte vi in till Örbyhus slotts handelsträdgård och när jag pratade med hon som har hand om stället och sa att min fru gillade hennes Thaibasilika så fick min fru lite basilika som present.
 En mycket trevlig föreståndare som jag stod länge och pratade med och hon var glad för att vi gjorde ett besök.
Väl hemma så fotograferade jag denna fjäril på vårt lilla växthus.

Inga kommentarer: