onsdag, augusti 21, 2019

Sakta dör sommaren.

 Vi tog en andra tur med Viking Line eftersom vi fick ihop en gratis resa pga allt vi köpt ombord på vår förra resa och då träffade jag på ett par mysiga gubbar jag vill prata med, min fru gick en trappa ner och träffade deras fruar. Visade sig att mina gubbar var gifta med Thaikvinnor, så dagen efter hade de fullt upp med att prata så jag fick göra alla inköp i Taxfreebutiken helt själv, hårt slit.



 Helgen efter så tog vi oss ut i de gamla svampskogarna där jag känner var enda kotte och så hittade vi svamp också, frun överlycklig.
 Tog oss in till Uppsala på söndagen för att plocka upp en bok som vi blivit tipsade om, visade sig att hela gatan från Vaksalaskolan mot Årsta var smyckad av Stockrosor.
 Därefter besökte vi mor och far och tog en fika där och sen kom morbror och moster och det blev en storfika och vi fick lite blommor med oss hem.
 Söndagen firades i poolen och vi njöt av det fina vädret med några kalla vuxenläsk.
 Skönt att få låta kroppen masseras av ett hårt bubblande och att få känna solens värmande strålar.
 På torsdagen fick vi besök av en nära granne som är Thai och hon frågade om jag äter surströmming. Och eftersom jag gör det så blev det ett Thaiinspirerat surströmmingsparty och min fru tyckte också att det var gott då det påminner om en rätt de har i Thailand.
 Det var rea på Lidl på glasnudlar så vi köpte på oss ett större parti, så nu blir det mycket nudlar till lunch och middag.
 Hela familjen samlad i soffan.
 Yoda och min fru älskar varandra, men när jag kommer hem ser man vem som älskar vem mest, kan ju vara för att det är jag som matar katten.
 Så i helgen var vi ut i skogen igen på min frus begäran, träffade på min gamla granne från Vendel och skvallrade en stund.
 En överlycklig fru som hittat massor av kantareller.
 Grilldags och jag får knappt plats med min Fantomentidning bland alla bär som min fru plockat av från den buske jag har i trädgården.
 På söndagen tog vi oss en tur till Österbybruk för att se på allt om bruket, bla jordbruksmuseet.
 Herrgården är alltid lika ståtlig.
 Vad sägs om en koldriven strykjärnsuppvärmare för ett tvätteri?

 Örbyhus golfklubbshus.
 Auktion på söndagar är vanligt förekommande, här kunde man få en låda full med fiskedrag för 20 spänn och en gitarr för 180 spänn.
 Från Österbybruk drog vi oss mot Dannemora och stötte på denna skylt, varning för uttrar.
 När vi passerade Örbyhus föreslog jag att vi skulle kolla om trädgården vid slottet var öppen. Den var stängd senast vi var där men nu var den öppen och min fru fick lite Thaibasilika i present av hon som sköter om trädgårdsbutiken.
 Kom hem efter att tittat på fjärilar i Österbybruk och hittar denna på vårt eget växthus.
 Dags för årets besiktning på måndagen och fick en 2a på en spindelled, attans!
 Senare på dagen besökte vi Strömsbergs bruk, mycket trevligt men så folktomt att man trodde att jorden gått under.
 Min fru fick se sitt livs första kolmila och känna lukten av den, hela stigen dit var markerad av gamla fotogenlyktor.
 Strömsbergs herrgård och klockstapel.
 Avslutade dagen i poolen och bara tog det lugnt.
På kvällen dök det upp lite vänner som hade med sig mat och vi hade en avskedsfest för min fru som snart ska åka tillbaka till Thailand.
 Kvällen efter kom vår goda vän Bow förbi med ett paket kräftor som vi högg in på, ja och lite vanlig Thaimat också då.
 Det var 10-15 kräftor från Pandalus, bra smak och stor sälta, till detta en het Thaisoppa med kantareller.
Kommer hem idag och nu ska hela stationen kapslas in, ska bli kul att se en förändring. Ha det gott och njut av slutet på detta år sommar.

Inga kommentarer: