måndag, december 10, 2018

Thailand!

 Bygget av cykelgaraget vid Uppsala resecentrum tar fart och till våren kan de som pendlar ha sin cykel torr när de kommer hem till stan.
 Precis då man ska åka på semester så blommar en av mina fina Hibiskusar, hängde dit en lite julmus på kanten.
 Åkte med Turkarna denna gången, bra mat och god dryck, men lite långsam service på vägen ner.
 Hann med att släcka törsten med en kär gammal vän, en kall Efes, nu i lite mindre flaskor än då jag gjorde min FN-tjänst på Cypern 1986.
 Japp, så var man på nästa sträcka och jag tog in en G&T, en Whisky, en Bloody Mary och en flaska rött till maten bara att njuta av lite goda filmer.
 Fick kanonplatser på bägge sträckorna på vägen ner, tog dock ett tag innan jag hittade USB-uttaget som var nere vid fotänden.
 Första muslimska säkerhetspersonal jag sett på Suvarnabhumi, var kort kö denna gången och jag var igenom på en kvart.
 Råkade boka fel hotell då det hotell jag ville bo på, tidigare tillhörde Zen kedjan men tydligen inte länge, dock satt skylten kvar, så vi fick åka några kvarter till vårt egentliga hotell och ta en taxi till marknaden för att äta middag.
 Min frus första önskan var att få sätta tänderna i lite protein, vi körde en mix av allt.
 Så var vi på väg för att registrera vårt äktenskap, Thailändare älskar pappersarbete och det första var att lämna in mina svenska papper, betala och få ut ett dokument på engelska.
 Detta skulle sedan lämnas in på översättningsenheten, och här ser ni mitt namn på Thai. Detta skulle efter avgifter ta ett par dagar.
 Vi passade på att åka till en restaurang i närheten, som drivs av en av mina nya svägerskor. God mat och billigt.
 Min fru utanför sin systers restaurang King Fish i Bangkok. Därefter drog vi oss upp mot Kanchanaburi.
 Hittade ett bra hotell för runt 260 spänn, stort och fräscht men 3 trappor upp utan hiss.
 Royal Nine, kan jag verkligen rekommendera och bara ett par hundra meter österut hittade vi en trevlig liten restaurang.
 Kanonkäk för en struntsumma och vi kunde efter middagen gå och hälsa på en av mina vänner i denna staden.
 Min fru och Cat kom otroligt bra överens och vi hade en jätterolig kväll och de är nu polare på Fejjan.
 Dagen efter tog vi oss till några varma bad, naturligt uppvärmda och alldeles intill rann en flod som var kall, så på ena sidan runt 38 grader och den andra runt18.
 Bikiniförbud,ingen alkohol och tvätta sig i det kalla vattnet innan bad i det varma vattnet, samt förbud mot tvål och schampo, Ryssarna bröt mot samtliga regler när de kom en halvtimme efter oss.
 Såg lite roliga färger på bananer uppe vid parkeringen.
 Äntligen fick jag se det fantastiska vattenfallen i Erawan, i närheten av floden Kwai.
 Det var en fantastisk upplevelse att se 4 av de 7 fallen, vi orkade inte gå längre än så då det är 5 km tor till det sista fallet i terräng.
 Så gott om fisk i vattnet men man fick inte mata varken fisk, apor eller ta med sig mat eller dryck efter det andra fallet.
 Ryssar bryr sig inte om att djuren lider, detta utspelade sig ett par hundra meter från vårt hotell på morgonen.
 Ett besök vid Death Railway hann vi med och ett besök i grottan intill.
 Tham Kra Sae som grottan heter.
 Min underbara fru Sitala och jag på dödens järnväg.
 Tågstationen är inte så upphetsande och det kommer inte så många tåg längre, men jag fick se en dressin rulla in.
 Lite billig chili.
 Klara efter förhör på registrerings myndigheten, vårt äktenskap är efter många turer godkänt.
 Nyvigda.
 Och det har vi papper på.
 Firade med lite larver efter fruns önska på ett av mina favorithotell vid marknaden i Lat Krabang.
 Det blev även lite riktig mat efter larverna och en öl för mig och en Spy Blue till frun.
Fick en flaska vodka gratis på hotellet vid floden Kwai, den låg i kylen när vi kom dit och när vi checkade ut kontrollerade de vårt rum och kom springandes med denna flaska som de trodde vi glömt. Gratis är gott.

Inga kommentarer: