tisdag, juni 29, 2021

Det rör på sig.

Ny vecka och i morgon är det sista juni och det betyder att min fru varit här i tre månader, tre underliga månader i pandemins tid. Men vi har hunnit träffa många vänner och min fru har kontakt med den varje dag.
En gin och tonic som jag kunde njuta av i helgen, en av citrusfrukterna har jag odlat själv, en Calamondin.
Köpte en grönsakskasse med "fula" saker på Lidl för 20 spänn, allt kom inte med på bild, det som inte syns är bla bananer och några avlånga gula lökar mm.
Vi njuter av att det är fint väder och passar på att bada i tunnan när solen är framme.
Pionerna har snart blommat över och då vet man att sommaren snart gjort halvvägs, tråkigt men sant.
Sol, bad och värme är gott för själen, en halvtimme eller två med lite kall dryck gör mumma för psyket.
Det blir mycket grillat på helgerna då jag har tid att laga mat, annars är det min fru som lagar maten och då blir det mest Thaimat.
Det trivs så bra ihop men vissa nätter springer Yoda mellan oss och vill att vi ska vara vakna, inte helt toppen vid 3-4 på natten.
Har nu haft blommande Hibiskusar så gott som nästan varje dag sedan maj, jag tror att det kan bero på att min fru vattnar dem med vattnet som hon sköljer riset med. Så här ser min gamla Adrionicus ut.
Och så här ser Psyche ut när den blommar.
Jag stal en bit rot av en Iris som växte lite utanför tomten till Italienska ambassaden i Stockholm, nu har det tagit sig och blommar vackert.
Vi tog en tur till Vendel för att se om det fanns lite kantareller, jo det fanns några små som räckte till en liten soppa. Men på vägen tillbaka till bilen så fick jag syn på en Fläcknyckel, men bara en, det fanns inga andra i närheten.
Lite mer grillat, i detta fall lite kyckling och grönsaker.
Vi var in till Uppsala för att min fru fått tid till mammografi och jag följde med in som tolk. På vägen hem passade vi på att handla på lite asiatiska ställen och besöka lite platser som hon tidigare inte besökt, bla Gryttjoms Airport och där såg hon husvagnsparken och folk som kom uppifrån i fallskärmar, efter det njöt vi av en stund i poolen.
 

Inga kommentarer: