måndag, juli 08, 2019

En kall start på sommaren.

 Det har gått från varmt till kall så här i mitten av sommaren, men vi hade ett par bra veckor i mitten av juni. Då passade min fru och jag på att njuta av vädret.
 Sol och bad i bubbelpoolen med något kallt att dricka och bara njuta av att man är ledig några dagar.
 Mina fina Irisar har börjat blomma, då i mitten av juni.
 Efter sex år så blommar äntligen denna mörka Iris som jag tog en bit rot utanför Italienska ambassaden i Stockholm
 Vi tog tågen in till Stockholm för att gå till Lasse i parken en söndag.
 Vi åt lite goda mackor och drack lite kallt och starkt innan det var dags för mig att jobba lite med kameran.
 Årets KaRamelodiktstipendiat skulle koras och i år blev det äntligen dags för Suzanne Reuter att bli ekonomiskt oberoende, för resten av dagen.
 Min söta fru poserar gärna för mig och jag får även med dessa två kända lands/havs märkena.
 Ja det är ju inte svårt att gissa var vi var, just det Slussen.
 Vi promenerade hela vägen till och från Lasse i parken och fick ihop 24000 steg på en dag.
 Var förbi isbaren men för att komma in måste man dricka antingen en alkoholfri dryck för 119 spänn eller en med starkt i för över 200 spänn, det tyckte vi inte att det var värt.
 När jag var tvungen att åka till jobbet några dagar så slet min fru hemma med att få bort allt ogräs på tomten, ja det rök några blommor också, men de kanske kommer tillbaka nästa år.
 Några har attackerat stängslet vid Möbeln med lite virkning.
 Min fru och Yoda kommer bra överens, skönt inget kissande i handväskor, har hänt med tidigare kvinnliga besökare.
 Sitala älskar blommor och ville helt plocka hem dessa och sätta i vas, jag sa att de passar bättre där de står.
 Dock fanns det ett par som växte illa till och de fick följa med hem lagom till midsommar.
 Sill och potatis med öl och nubbe var populärt, vi hade sex sorters sill och 10 sorters snaps.
 En tradition jag har är att äta på gammalt porslin med gamla bestick.
 Fick tag på finfina jordgubbar till halva priset hos araben mot vad Coop ville ha för sina omogna och övermogna gubbar.
 Sitala älskar att jag har mycket blommor på tomten, synd att de bara blommar några veckor.
 Vi tog en promenad och träffade vår granne Ingrid, 91 år gammal men full av krut och duktig på att tala engelska.
 Några kvällar när jag inte jobbat tar jag hand om maten, men oftast är det Sitala som lagar maten.
 Midsommardagen var vi hem till mor och far för att visa upp oss, vi fikade och fick med oss lite blommor hem att sätta i trädgården.
 Gruppfoto på allihop var ett krav från min fru.
 Tyärr var det en halvtimme kvar innan tåget skulle gå så vi gick till Döner för lite gott att dricka.
 Medan vi satt där kom Lennakatten in till stationen, lika trevligt varje gång.
 På söndagen fick min fru veta varför det heter strawberry, vi har gott om dem i trädgården.
 Men sola vill hon inte göra, vill inte vara brun, så hon tog på sig morgonrocken eller lade sig i skuggan.
Jag lagade till en Tom ka gai, dvs en kycklingsoppa på lite rester jag hade i kylen och kokade lite ris och fick godkänt av frun som kan det där med Thaimat. Kommer så fort jag hinner att fylla på med vad vi gjort i sommar,men nu dags för lite matlagning.

Inga kommentarer: