torsdag, juli 18, 2019

Ett regnigt Furuvik 1

 Efter svampplockningen så åkte vi förbi Vendels kyrka och såg detta vackra fält av någon lila gröda.
 Kantarellmacka med lite extra citronslemskivling och stensopp/Karl Johan svamp med lite rödlök är aldrig fel.
 Efter några timmar i skogen är det alltid skönt med en stund i poolen.
 Sitala njuter av värmen, hon har verkligen inte gillat temperaturen denna sommar i detta kalla land.
 Malvorna har slagit ut och de har förökat sig från förra året och blivit längre än tidigare, kan bero på att min fru rensat bort allt ogräs runt om.
 Inte bara jag som gillar att ta bilder på våra vackra blommor i trädgården.
 Dagliljorna har tagit sig från förra årets omplacering och nu ökat i antal, både uppe och nere i trädgården.
 Vi var förbi mitt gamla hem i Vendel och pratade med grannen som tyckte vi skulle ta e tur till Furuvik dagen efter och ha lite mat med oss, kom hem och slog igång grillen och hällde upp ett glas rött och satte mig vid grillen och hörde ett puff och där var gasen slut, som tur är hade jag två stycken elgrillar på plats så morgondagens kött var räddat.
 Blev en bra middag med mixat Thaimat och svenskgrillat.
 Frukosten såg ut som gårdagens middag men med kantarellsoppa och juice i glasen.
Familjen på plats i ett regnigt Furuvik.
 Regnet öste ner men vad gör det om man är tillsammans.
 Gösta Nygren, grundaren av parken som är så vacker att gå i och upptäcka så mycket i.
 Och Magnus Fick som lade grunden till denna parkanläggning för över 100 år sedan.
 Jag valde regnjacka med huva och min fru tog paraplyet, vi höll oss rätt torra genom hela dagen.
 Furuviks fantastiska servicehus där man kan få hjälp med det mesta.
 Regnskogen, ett ställe som var betydligt torrare än det var på utsidan
 Dvärgsilkesapor av något slag.
 Gillade att plocka varandras päls.
 Leguaner som gillade att umgås med varandra.
 En tusenfoting som äter, i Thailand rör man dem inte då de kan vara dödliga för överkänsliga personer.
 Såg ut som Lucy men rörde på sig så det var nog en Schimpans.
 Hela Vendel/Eskilstuna familjen på väg i regnet för att valla de nyfödda tvillingarna.
 Ringsvanslemurer som försöker få ut mat ur petflaskor.
 Kommer inte ihåg vad han var för ras.
 Inte den här heller.
 En glad och en butter.
Japp tydligen så fick jag en krok på bild också

Inga kommentarer: