måndag, juli 01, 2019

Sommar, sommar, sommar

 Min fru har ätit smultron och förstått varför det heter strawberries, tur att vi har gott om dem på tomten.
 Hon älskar att äta bär och frukt och njuter mycket av att vi har bär på vår egen tomt.
 Hon vill helst ligga fullt påklädd i skuggan så hon inte får sol på sig.
 Jag lagade till en äkta Tom ka gai, dvs kycklingsoppa med galangarot, och värmde på lite ris för lunch. Ris finns ju alltid färdigt hemma.
 Hon har röjt hela nedervåningen på prylar och flyttat in möbler från andra rum, så nu kan man ju börja ta hem folk igen.
 Yoda har mycket att titta på då hon som vanligt märker när man flyttar på en pryl i hemmet, men hon är nöjd att få en egen gungstol att ligga på.
 Ordning och reda på all tvätt som är snyggt hopvikt och paketerad.
 Hon har till och med röjt ute i uterummet, så nu kan man ju vara där.
 Hon har rensat ogräs i hela trädgården samt på uppfarten.
 På väg hem härom dagen så kom Lennakatten in till stationen, alltid trevligt med lite ånglok.
 Middag bestående av fläskkött och gröna bönor och ris samt skitstark sås på chili, vitlök och fisksås.
 Uppsala stadshus börjar ta form, ska bli spännande att se hur det kommer att arta sig.
 I fredags så lagade jag maten, jag gjorde en klassisk Moules Marinière med lite chili i för fruns skull och rostade lite bröd som topping.
 På lördagen gjorde vi ett besök i Uppsala och han ner till Nybron där vi träffade ett äldre par där kvinnan var från Thailand och de pratade länge med varandra.
 Det var marknad på Fyristorg, men Koh Pangang öppnar inte före 16.00 så vi kunde inte äta lunch där.
 Vi stannade till på Upplandsmuseet och min fru fick se hur vi svenskar levde förr.
 Hon gillade den gamla cykeln som var lika hög som hon själv.
 Efteråt gick vi till Biotopia som är ett fantastiskt ställe att visa upp vår fina natur med alla dess djur.
 Hon var mycket imponerad av vargen och älgarna och det var en lyckad utflykt.
 Här poserar hon bredvid en gammal murare som stånkar på med en kärra bruk.
 Trädgården blommar för fullt och min fru tar in snittblommor dagligen från alla buskar.
 Söndag förmiddag spenderades med att rensa ogräs och efter två timmar med klippning av gräs och rensande så var det dags att koppla av.
 Härligt att ta ett hett bad med bubblor och något kallt att dricka, lyssna på radion och bara få koppla av.
 Denna vita krollilja var först att blomma, de rosa tog det lite längre för att komma i blom.
 De mörka pionerna har snart blommat klart men de ljusa har ytterligare minst en vecka till i blom.
 Denna orangea lilja har snart gjort sitt för i år.
 Schersminen som jag hämtade hos min bror då de grävde upp tomten och gjorde om och inte hade plats för denna, har nu gått ut i full blom.
 Den mörkrosa krolliljan ser fin ut mot de gula strandlysingarna som tagit sig bra i skuggan av huset.
 Jag sa till min fru att inte gå ut till uterummet då jag förberedde en överraskning i form av ett litet kräftkalas, hon visste att vi skulle äta kräftor och fick välja mellan snaps och öl eller vitt vin.
 Hon njöt av kräftstjärtarna och vi samlade alla klor och skal i en bytta som jag sena kokade kräftsoppa på, morgonen efter.
 Kräftor med hemodlad dill och egenplockade pioner.
 Vi hade kräftor kvar men tomt i glasen så jag fick öppna en flaska bubbel som jag fått av en kamrat som nyligen varit i Chernobyl.
Lyckan är att vakna till en nyutslagen hibiskus. Ha det gott P&K.

Inga kommentarer: