lördag, december 16, 2023

Snart är svampsäsongen över

Coola sminkningar en del får hjälp med på Furuvik, vi muterade militärer gör allihp våra sminkningar själva då vi jobbar i mörkret, så det är inte lika noga.
Fröken hårfager, en häxa.
Inte ens en mor kan älska denna figur.
Jag med farsans gamla skärmmössa.
Vi hade mysig belysning och skrämmande ljud ute på ön.
Man får ihop några steg när man delar ut reklam och sedan jobbar ute på ön med att skrämma folk.
Furuvik kan vara skrämmande på hösten.
En muterad kollega.
En tjej som jobbade hos leksaksmakaren eller i Zombie tåget.
En av mina chefer hjälper till med att sminka en kollega.
En joker.
Tre clowner man inte vill stöta på i en mörk gränd.
När vi jobbar så har vi fri tillgång till uppmuntrande godsaker, som här lite munkar och kanelbullar.
Wienerbröd går ju också ner, men helst innan man satt på sminket.
Biskvier är ju ett bra sätt att fylla buken så att man slipper stå hungrig ute på ön.
Glaserade popkorn, smak av caramel.
Oreobars, man fick ta så mycket man ville jag tog 10-15 stycken vilket min fru uppskattade, jag hade med mig massor av flaskvatten hem också.
Detta var lite av det jag åt eller tog med mig hem, blev 2 glassar några Oreos och biskvier.
Kollegor som ska med ut till ön.
Bra att ha gott om dricka när man springer mot folk och gapar och skriker, det tar på krafterna.
Sitala, min fru, besökte munktemplet i Månkarbo med några vänner och kom hem med nästa 50 matlådor och bakelser.
En kollega som skulle spela överstelöjtnant, han skulle haft hjälm, men jag sa låna min farsas skärmmössa så slipper du ha en hjälm på 1,5 kilo på huvudet och så kommer du bättre in i rollen.
Mina hibiskusar har börjat ta plats så de stora har fått flytta upp på övervåningen.
Yoda sover så gott som alltid hos mig men vandrar på nätterna för att kolla in Sitala och äta och dricka.
Man träffar på mycket djur inne i centrala Tierp när man är ute och åker.
En bock och två getter som mumsade på fallna äpplen.
Kantarelldrottningen har snart sålt 200 kilo kantareller och trattisar.
Adonicus Apricot har blommat ett par gånger i höst.
Tidigare i höstas så ställde hon ifrån sig en kasse med 13 kilo kantareller för att konna plocka mer i en annan kasse, drygt 11 kilo till, men visste inte var hon ställt kassen men med gps och karta så hittade vi den på 30 minuter bara för att hon några dagar senare tappat mobilen i skogen. Jag skjutsade ut henne och en kompis dagen efter för att leta och plocka svamp, men när jag skulle hämta dem hade de fortfarande inte hittat mobilen, de hade gått olika vägar och när Sitala ropar på sin kompis att vi ska åka hem så vänder kompisen på sig för att ropa tillbaka och där ligger telefonen, sicken bondröta.
Men nu är det slut på svampletandet för nu har snön kommit.
Lite av de blippar jag har för att ta mig in i låsta trappuppgångar, andra är det kod på och vissa är helt olåsta.
En del uppgångar kräver nycklar.
 

Inga kommentarer: