onsdag, december 27, 2023

Snö förbannade välsignande snö.

Så blev det jul i år också och min fru ville att jag lagade frukost och ville ha BBQ, jag sa att det är -14 ute men sa att det får bli tillagat i Air fryern och petade ner allt där och kryddade och det blev gott, detta är dock rester som blev till lunch.
Skinkan jag köpte innan jul hade vi tydligen redan ätit upp i form av thaimat, så det blev till att köpa en ny skinka men på Lidl var den minsta på 3.5 kilo men på COOP hade de en på 1.5 kilo  färdigkokt så hem och glaserade den med ett ägg och 3 matskedar olika senap och sen ströbröd och 200 grader i 15 minuter och sedan snabb nerkylning, vilket inte var så svårt då det var 18 grader i köket.
På grund av platsbrist så valde jag att ha granen utomhus i år, kattsäkert också och den ljusslinga jag köpte på rea förra året fick premiärlysa ute, dock kom stormen Pia och blåste omkull granen så att toppen inte gick att sätta tillbaka, men körde ner den mellan några toppgrenar.
Den växlar fär och blinkar lite hur som helst, ibland stilla och ibland fort.
På Annandagen var det rea på Emmaus 50% så vi åkte dit en halvtimme efter att det öppnat och det var så fullt att det var svårt att få parkering. Vi handlade för 143 kronom och fick en mindre Thaimortel med stöt, en strumpkarusell, en skrivbordslampa av mindre modell, ett par skoterkängor till Sitala och en slips och ett par glasögon till mig, klart prisvärt.
Det var fantastiskt vackert väder med en supermåne men som var svår att få på bild, men frun villa absolut att vi skulle ta en selfie ihop med all snö i bakgrunden.
Stannade efter Månkarbo där det var mycket dimma vid marken och jag kunde få en av åkerladorna med supermånen i bakgrunden.
Väl hemma efter att ha handlat lite mer på Lidle och fått ett halvkilo mixade frysta rotsaker i present, jag skulle bara ha lite smör men det blev lite lösgodis och chips och fläsksvålar och Gott & blandat också.
Lidl had fått in ägg i 10 pack från Holland, för 9.90 så vi köpte 8 paket, de kommer med lite tur att räcka till februari.
Här poserar Sitala vid vår snötyngda julgran, vi har gott om snö och svårt att komma ut med bilen, jag satt fast i 2 timmar i lördags och vår nya inneboende som flyttade in igår satt fast i en halvtimme innan vi fick hjälp av en trevlig kille från Temab.
På julafton fick jag min efterlängtade snaggning av Sitala, kanske lite väl kort, men det växer ut.
Fick efterklippa lite efter en dusch då en del strån gömt sig för trimmern. Här med mina ny 5 kronors glasögon från Emmaus.
 

Inga kommentarer: