lördag, mars 14, 2020

Dags för visum

 Huvudsyftet med denna resa var ju att fixa visum till min fru så att hon kan få komma till Sverige i sommar och sen få stanna lite längre så vi sökte två visum samtidigt ett 90-dagars och ett UT, med förberedelser och avgifter gick det på nästan 20000 baht och tog hela åtta timmar dvs nästan hela dagen.
 Vi passade på att äta lunch på bottenplan där det finns en lite anspråkslös lunchrestaurang som tog 70 baht för en lunch för två. Ja och så 15 baht för en läsk.
 Jag hade tagit en bild tidigare på morgonen där vi parkerat bilen så det var lätt för vår tuk tuk chaffis att hitta tillbaka via Google Maps.
 Vi drog sedan vidare hem mot Bang Saphan där vi skulle bo för natten hemma hos en god vän, man förvånas aldrig hur mycket last man kan få på en bil.
 Jag gillar de här typiska Thailändska lastbilarna och deras utsmyckning.
 En typisk PPT tankstation, vi passerar hundratals på vägen hem.
 Så var vi äntligen framme hemma hos Moo och hennes man, vännen Meow var också där och jag hann med att sänka trer öl innan det var dags att gå till sängs.
 Gott sällskap och mycket god mat och dryck.
 Min fru provade Meows nya örhängen.
 En helröd trllslända som ofta satt på en av hundarnas löpvajer.
 Moo tog med oss till ett par vänner som driver ett guldvaskarställe.
 Här fick vi lära oss det mesta om de fyra olika guldsorterna som finns i området med all deras historia.
 Ett fantastiskt litet utflyktsmål som tog runt en timme att se och prova på.
 De stolta ägarna och våra vänner.
 Här får vi lära oss att vaska och även prova på att vaska med gott resultat.
 Här har Meow fått fram sitt lilla guldkorn i vaskpannan av trä.
 Efter att ha vaskat guld åkte vi till The Monkey Café i Bang Saphan för att äta lunch.
 Där fick jag ett glas fyllt med isskum för att hålla ölen riktigt kall.
 Tjejerna tog in Smirnoff Breezers Lime.
 Och efter en stund dök guldvaskartjejerna upp och vi kunde äta en gemensam lunch som de bjöd på.
 Mycket gott att smaka på och man kan alltid välja att äta något nyttigt.
 Min fru passar alltid på att bli fotograferad, här på hängmattorna över dammen på The Monkey Café.
 Sedan bar det av till marknaden i Bang Saphan för att köpa hem mat till kvällens BBQ middag.
Som alltid är borden fulla av mat och dryck, min fru dricker winecoolers och Meow dricker brandy/Regency med is och sodavatten, Moo som skulle upp och jobba tidigt tog det lugnt.

Inga kommentarer: